منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



لینک دوستان
آخرین مطالب
دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 894
:: کل نظرات : 1

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 2
:: تعداد اعضا : 24

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 4
:: باردید دیروز : 0
:: بازدید هفته : 176
:: بازدید ماه : 1069
:: بازدید سال : 4361
:: بازدید کلی : 103981
نویسنده : سیدکاظم مطلوبی (میرسالاری)
دو شنبه 27 / 2

در سالگرد شهادت استاد مطهری رحمت الله علیه و روز بزرگداشت مقام استاد، مدیر و تعدادی از مدرسین مدرسه علمیه امام جعفر صادق علیه السلام، جهت پاسداشت مقام شامخ استاد، با استاد گرانقدر و پیشکسوت حوزه، حضرت آیت الله سید محمود میرسالاری، دیدار کردند. گفتنی است که این استاد برجسته، بیش از نیم قرن، عمر با برکت خود را صرف تربیت طلاب در سطوح مختلف نموده و هم اکنون بیش از دو سال است که در اثر بیماری خانه نشین شده است.سید محمود میرسالاری سید محمود میرسالاری


:: بازدید از این مطلب : 471
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : سیدکاظم مطلوبی (میرسالاری)
دو شنبه 27 / 2

.

 

مسئه ای قدیمی که همیشه برای افراد فقیر وجود داشته این است که آنها به دلیل داشتن پول کم که در حد مخارج زندگی آنها نیست قادر به کردن آن نیستند. آیا شما فکر می کنید این قضیه درست است؟

آموزش پس انداز کردن به کودکان

آمریکا یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان است و کمتر از ۵۰ درصد آنها تا کنون یا پس اندازی ندارند یا مقدار کمی بازنشستگی در حساب خود دارند. اگر شما فردی خوش شانس باشید و در سن ۲۵ سالگی کار خود را آغاز کنید, در سن ۶۵ ساگی شانس شما برای پولدار شدن یک به صد می باشد و اگر شما فوق العاده خوش شانس باشید در سن ۶۵ سالگی جزء ۶۳% افرادی هستید که زندگی روزمره خود را به وسیله موسسه خیریه و کمک دوستان و خانواده می گذرانید. اگر شما درده ی بیست قرار دارید و بگونه ای زندگی می کنید که هر شش ماه مایل به خرید یک تلفن هوشمند هستید و یا میخواهید پول خود را صرف خریدن ردیف جلو کنسرت گروه موردعلاقه تان کنید ,امار ها و اعداد شما را حمایت نخواهند کرد.

یکی از دلایل این مشکل شاید این باشد که شما هیچگاه یاد نگرفته اید چگونه پول خود را کنید و یا اینکه چگونه در آغاز کار به موارد ساده و بی اهمیت بی توجه باشید و دیسیپلین زندگی خود را افزایش دهید. این موارد به دریافتی شما ربطی ندارد اما به اینکه چگونه از پولهای دریافتی خود مراقبت می کنید مربوط می شود. به علاوه این مورد به مسولیت پذیری شما مربوط می شود که چگونه گامهای کودکانه ای در ابتدا بردارید و زندگی خود را در آینده محکم تر کنید. اگر شما در دسته ی والدین هستید، می توانید بهترین معلم برای خود باشید. از طرفی اگر شما یک زندگی بدون برنامه در زمینه اقتصادی داشته باشید  فرزندان شما افرادی بی مسولیت در برابر پولهایشان هستند.  به جای خواندن نکته هایی برای پیشرفت عادات کردن از سنین اولیه به کودکان خود عادات کردن پول را آموزش دهید.  دانشگاه استانفورد الگوی ساده ای را برای فهماندن اینکه چگونه مداخله فرزندان می تواند به آنها در کردن کمک کند و از ریسک به دورشان کند , طراحی کردند.  در اینجا راه حل های ساده ای وجود دارد که باعث می شود به کودکان خود کمک کنید چگونه کنند و برای زندگی خود برنامه ریزی کنند.

۱) کار خود را با کردن ۵۰ درصد از پولهایی که فرزندانتان به عنوان هدیه دریافت می کنند شروع کنید. بانک های خیلی زیادی برای پول وجود دارد. یکی از آنها را در نزدیکی خود پیدا کنید و شروع به گذاشتن پول فرزندتان در آن بکنید.

۲) با فرزندان خود بازیهای اجتماعی که با پس انداز کردن در ارتباط است انجام دهید. یک پاکت ایجاد کنید و از آنها بخواهید بخشی از پول خود را در ان بگذارید.

۳) زمانی که شما در حال بودجه بندی برای خانه هستید فرزندان خود را در این کار مشارکت دهید و اهمیت این موضوع را برای آنها روشن کنید.

۴) هر چیزی را که فرزندان خود درخواست میکنند برایشان تهیه نکنید . درخواست آنها را به تاخیر بیندازید.

۵) فرزندان خود را به راه ندازی یک تجارت کوچک در محله و یا مدرسه تشویق کنید.

به یاد داشته باشید که اگر والد هستید می توانید نقش مهمی در زندگی اقتصادی کودکانتان داشته باشید. هر چه شما مسولیت پذیر تر باشید فرزندانتان آینده ی بهتری خواهد داشت.


:: بازدید از این مطلب : 574
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : سیدکاظم مطلوبی (میرسالاری)
پنج شنبه 23 / 2


همزمان با نمایشگاه کتاب تهران؛
نرم‌افزار چندرسانه‌ای حافظ رونمایی می‌شود خبرگزاری رسا ـ مدیر پروژه‌های ادبیات فارسی مرکز نور از رونمایی نرم‌افزار چند رسانه‌ای جامع حافظ همزمان با نمایشگاه کتاب تهران خبر داد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید مسعود میرسالاری، مدیر پروژه‌های ادبیات فارسی مرکز نور در نشست خبری نرم‌افزار دانشنامه چندرسانه‌ای حافظ که پیش از ظهر امروز در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی برگزار شد، گفت: طراحی نرم‌‌افزار «دانشنامه چند رسانه‌ای حافظ» حاصل هفت سال پژوهش و تحقیق کارشناسان بوده است.
وی با بیان این که  در این هفت سال به دنبال تولید نرم‌افزار ملی بوده‌ایم، افزود: این امر با نگاهی نو، ابعاد تازه‌ای از کار پژوهشی و شناخت شخصیت حافظ و دیوان او را پیش روی ما قرار داد.
مدیر پروژه‌های ادبیات فارسی مرکز نور اظهار داشت:  پژوهشگران از این پس می‌توانند به کمک این نرم‌افزار، در ابعاد وسیع‌تری نسبت به شناخت شخصیت و غزل‌های حافظ کارهای تحقیقاتی انجام دهند.
حجت‌الاسلام میرسالاری با اشاره به این که برای نخستین بار صحیح‌خوانی، دقیق‌خوانی و فارسی‌خوانی در این نرم‌افزار مورد توجه قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: نکاتی همچون تکیه بر غزل‌ها، تأکید بر کلمات و شیوه ترکیب واژه‌ها و نیز خواندن صحیح الفاظ از جمله این موارد هستند.
مدیر پروژه‌های ادبیات فارسی مرکز نور افزود: نرم‌افزار چند رسانه‌ای حافظ برای تمام سطوح علمی از ابتدایی تا تحصیلات عالی و اساتید برجسته علم و ادب طراحی شده است و همه افراد جامعه به نوعی مخاطب این رسانه هستند و به گونه‌ای این نرم‌افزار عمومی و  تخصصی است.
وی  با بیان این‌که سرعت و دقت در پژوهش برای همه اندیشمندان و دانشجویان ره‌آورد این اثر ارزنده است، گفت: علم روز در طراحی این نرم‌افزار به کمک طراحان آمده و هنر شعر را به راحتی در اختیار مخاطبان قرار داده است.
حجت‌الاسلام میرسالاری ابراز داشت: یکی از اولویت‌های طراحی این نرم‌افزار برای طراحان  فارسی‌خوانی بوده است  و ادای کلمات به سبک دقیق در این نرم‌افزار جامع حافظ مورد تأکید قرار گرفته است.
وی با اشاره به این‌که نرم‌افزار چند رسانه‌ای حافظ دارای ویژگی‌ها و قابلیت‌های بسیاری است، تصریح کرد: متن کامل دیوان حافظ، نمایش غزل‌ها و سایر اشعار به خط نستعلیق همراه با فونت‌های رایانه‌ای دیگر، قابلیت قرائت و روایت‌خوانی صحیح تمام ابیات دیوان با صدای استاد آهی و زیبایی‌خوانی 15 نفر از گویندگان صدا و سیما و شرح گویای استاد آهی بر هر غزل و بیان ظرایف شعری ابیات برخی از ویژگی‌های این نرم‌افزار است.
مدیر پروژه‌های ادبیات فارسی مرکز نور در ادامه افزود: 9 ترجمه به زبان‌های مختلف همچون عربی، انگلیسی، فرانسه، ایتالیایی، ترکی آذری، ترکی استانبولی، فارسی و تاجیکی، بارگذاری متن 15 شرح و تفسیر برجسته نگاشته شده در طول هفت قرن اخیر و امکان بازبینی غزلیات و ابیات مرتبط  با آیات و روایات را از دیگر قابلیت‌های نرم‌افزار چندرسانه‌ای حافظ عنوان کرد.
وی با بیان این‌که نرم‌افزار چندرسانه‌ای حافظ شامل متن کامل 140 جلد کتاب مرتبط با حافظ است، اظهار داشت: در این نرم‌افزار فونت استاندارد مورد استفاده قرار گرفته و مشکلات انتقال متون را برطرف کرده است.
حجت‌الاسلام میرسالاری با اشاره به این‌که قرائت، تفسیر و ترجمه کامل آیات قرآن در نرم‌افزار چند رسانه‌ای حافظ پیش‌بینی شده است، گفت: شرح گویای استاد آهی بر هر غزل شامل 200 ساعت صدا از دیگر ویژگی‌های نرم‌افزار چندرسانه‌ای حافظ است.
وی ارائه فرهنگ‌نامه‌، اصطلاح‌نامه‌ و واژه‌نامه را از دیگر بخش‌های نرم‌افزار چند رسانه‌ای حافظ عنوان کرد و افزود: ویژگی دیگر این نرم‌افزار تعریف و توضیح آرایه‌های ادبی مورد استفاده از غزل‌های حافظ است.
مدیر پروژه‌های ادبیات فارسی مرکز نور با بیان این‌که بخش کتاب‌نامه مرتبط با دیوان حافظ این نرم‌افزار شامل 2هزار و 300 کتاب است، ابراز داشت: امکان بازسازی غزل‌ها در بیش از 50 نسخه خطی موجود در موزه‌های سراسر دنیا از دیگر امکانات نرم‌افزار جامع چند رسانه‌ای حافظ است.
حجت‌الاسلام میرسالاری ارائه بیش از 130 هزار فیش به صورت فعالیت‌های موضوعی برای کاربران را از دیگر قابلیت های نرم‌افزار چندرسانه‌ای حافظ برشمرد و گفت: این فعالیت‌های موضوعی حاصل چهار سال کار مرکز حافظ شناسی و دانشکده ادبیات دانشگاه شیراز است.
وی با اشاره به این‌که فالنامه حافظ یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که در این نرم‌افزار گنجانده شده، خاطرنشان کرد: نرم‌افزار چند رسانه‌ای حافظ از سوی هشت نفر از اساتید ادبیات ایران مقدمه‌نویسی شده و امکان چاپ، یادداشت‌برداری و صوت زمینه هم برای آن در نظر گفته شده است.
مدیر پروژه تولید نرم‌افزار چند رسانه‌ای حافظ با بیان این‌که نرم‌افزار چند رسانه‌ای حافظ در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رونمایی و عرضه خواهد شد، اظهار داشت: با توجه به تلاش‌های فراوانی که برای تولید این نرم‌افزار صورت گرفته پیش‌بینی استقبال گسترده از آن را داریم.
وی خاطرنشان کرد: 10 جلد از کتاب‌ها و بیانات علامه طباطبایی در مورد حافظ هم در این نرم‌افزار وجود دارد و هدف از آن توضیح و تبیین صحیح دیوان این شاعر گرانقدر است.
حجت‌الاسلام میرسالاری با بیان این‌که در بخش نگارخانه نرم‌افزار چند قطعه فیلم، صدا و بیش از هزار تصویر از جلسات حافظ‌خوانی در شیراز و مقبره این شاعر بزرگ وجود دارد، گفت: نرم‌افزار چند رسانه‌ای حافظ به صورت جداگانه برای گوشی‌های هوشمند طراحی شده و در قالب بسته‌ای واحد عرضه خواهد شد./907/پ201/پ
/ پايان خبر /


:: بازدید از این مطلب : 725
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : سیدکاظم مطلوبی (میرسالاری)
پنج شنبه 23 / 2

 

 

 


آیت الله العظمى میرزا محمد فرزند ملا رجبعلی است وملا رجبعلى فرزند حسن.

میرزا در ماه شعبان سال 1281ق در محله پاچنار تهران دیده به جهان گشود (یعنی 159سال قمری و 145 سال شمسی پیش).

وى در سن 6 سالگی  یعنی 1287ق، از نعمت پدر محروم شد وتحت تکفل دائیش علامه سید زین  العابدین فرزند ابو القاسم طباطبائی مشهور به سید آقا قرار گرفت. سید  او را به جهان علم وفضیلت واخلاق رهنمون نمود .

میرزا محمد در سال 1290 ق همراه با مادر ودائیش به جوار ابوالائمه حضرت امیرالمؤمنین على بن ابى طالب(ع) پناهنده شد و به خاطر مناسبات وارتباطات میان دو خانواده، در خانۀ مجدد شیرازی کبیر، آیة الله العظمی میرزا محمد حسن شیرازی در نجف اشرف، اقامت نمود.

 هنگامى که مجدد شیرازی بنا به وظیفه،  آهنگ مهاجرت به سرمن رأی (سامراء) نمود ، میرزا محمد به همراه خانواده به او محلق شد و به دلیل حسن تدبیر وکیاست مادر میرزا محمد که بانویى با تقوى و دانشمند بود ، میرزای برزگ امور وشؤونات خانه خود را به  این بانوى گرامى  واگذار نمود.

در این مورد خلف صالح میزرا محمد ، علامه آیت الله سید مرتضى عسکری می فرمایند : " از ما جراهای شگفت انگیز آنکه مادر میرزا محمد به دلیل برخورداری از هوش وذکاوت سرشار وتحصیلات قرآنی وآشنایى به علم حساب که در آن زمان اندکی از مردم به آن آگاه بودند، این بانوى مکرم  ناظر بیت ومسؤول امور مالی میرزای شیرازی می شود . علویه ناظر مادر میرزا محمد از پنجره اتاق مجاور اتاق بحث مجدد بزرگ، استفتائات مردم را می گرفتند وبه خدمت آقا می رساندند وجواب ایشان را به مقلدین می دادند، وسرپرستی خاندان میرزای بزرگ را نیزبه عهده  داشتند ".

میرزا محمد در دامان مجدد شیرازی کبیر پرورش یافت و میرزای بزرگ او را ما نند یکی از پسران خود تربیت نمود وبه همین خاطر در اوائل به « میرزا محمد ربیب» معروف بود .

مجدد شیرازی بزرگ از سال 1300 ق تا زمان وفاتش 1312 ق درس ویژه ای را برای میرزا محمد وفرزندش علی آقا در علم توحید و اصول فقه اختصاص دادند، علاوه بر این میرزا محمد در دروس عمومى وخصوصى میرزای بزرگ نیز شرکت می کرد.

میرزا محمد پس از وفات میرزا محمد حسن شیرازی بزرگ به درس وبحث میرزا محمد تقی شیرازی روی آورد . وی همچنین علوم حدیث ودرایت را درمحضر حاج میرزا حسین نوری صاحب مستدرک وسائل الشیعه  خواند و از بحث اخلاق معروف ومشهور مولا حسین قلی همدانی بمدت یکسال کسب فیض نمود که این دوره نقطه عطفى درزندگى  میرزا محمد محسوب می شود وآثار شگرفی بر جانش برجاى میگذارد ،  به همین دلیل  میرزا محمد همیشه با افتخار ازسیره وسلوک وزهد وتقوای استاد خود یاد می کرد .

میرزا محمد از کودکی در سال 1292 در سامراء سکونت داشت که همه اوقات خود را با جدیت وتلاش خستگی نا پذیر در دامان استادانش میرزای شیرازی بزرگ و دیگران  به تحصیل علوم  پرداخت و مصداق تام وتمام فردى بود که از این گذرگاه برای جایگاه جاودانیش توشه های فراوان برداشت .

به امید آن که بازماندگان صالح او ادامه دهندگان علمى و عملى راه او باشند،  ان شاء الله .

                                                      هیئت تحریریه مجله پیوند آل محمد (ص)

 


سبب پیدایش این نوشته

عزیزی از منسوبین اقدام به تهیه نسب‌نامه خاندان آل محمد (یعنی فامیل میرزا محمد تهرانی) نموده است از این بنده ناچیز خواست تا شرحی هرچند مختصر از زندگینامه میرزا محمد تهرانی را تهیه نمایم تا در صدر نسب نامه قرار بگیرد.

این بنده برای چنین موضوعی بضاعتی در خود کار در دست نداشتم ومگر می‌شد یک قرن زندگی میرزا را در صفحه‌ای چند گنجاند که نکنجد بحر را در کوزه ای .

اما بالاخره با کنکاش و تلاش بسیار و با مدارکی هرچند اندک که در اختیار بود بر آن شدم که شرحی هرچند مختصر از مدارک موجود و دیده‌های عینی خود فراهم آورد.

و اکنون این نوشتار که ذره‌‌‌ای از خروار خواهد بود بخشی از زندگینامه میرزا محمد تهرانی است که به‌مدت یک قرن زیست و در دوران پر طلاطم و فراز ونشیب زندگی خود ناظر حوادث بسیار بود و از بخت خرم خویش تمامی عمر پر برکت خود را در راه پاسداری ازحریم پر حرمت دو امام همام (یعنی امام هادی و امام عسکری‹ ع› ) در شهر سامرا صرف کرد و سرانجام سر در خاک همان عتبه مقدسه گذارد و در همان حرم بهشت آسا و در کنار امامان خود آرامید ...

 

 مردی از تبار فرزانگان

اگر پدیده بنگری در می‌یابی که الطاف خداوندی را ارزان نمی‌فروشند که خداوند در کارگاه هستی خویش می‌سازد و می‌شکند و اندک داند کند کسانی که مورد مهر حکیم علی الاطلاق قرار می‌گیرند که خود فرموده است ‹‹ ذلک فضل الله یؤتیه من یشاء ››

حال چرا و چگونه است که آن حسن منظر را بهجه نمی‌نمایاند و آن خط و خال را در وجود همگان به‌ودیعت نمی‌گذارد که این خود از اسرار خلقت است که همگان را همه چیز نمی‌دهد. یکی را بوجهل می‌سازد یکی را محمد (ص) آن دیگری را علی (ع) می‌سازد و آن یک را حکم .

خلق می‌آیند و می‌روند و این کاروان‌ را کاروان‌‌سالار راهنما و راهبر است .

اما در همین کاروان بی سر آغاز و بی سرانجام گه‌گاهی در شبی تار از گوشه‌ای برقی می‌جهد و موسائی در میان راه نوری را می‌بیند و فریاد می‌زند‹‹ إنی آنست ناراً››

وخد این همان پرسش بی پاسخی است که من و تو درگیر آنیم .

او ترا می‌سازد و بر تو راهنما می‌گذارد اما چرا جلوه حسن خویش را به‌همه نمی‌نمایاند  و از عشق‌بازی با تو سر باز می‌زند .

این پرده نشین کوی عشق چگونه است که گاه و بی‌گاه دری را می‌زند و غباری از گرد راه خویش نثار ذات و هستی می‌کند و تو می‌شوی خلیفة راستین او که راه را خوب می‌بینی و خوب می‌شناسی و به‌جای چشم سربزاران ، چشم دل به تو می‌بخشد و تو را نظر باز عشق خویش و خلیل و حکیم و روح و حبیب خود می‌سازد.

 

آنگاه است که گوش تو برای شنیدن راز هستی از پشت پرده خلقت آماده می‌شود وتو در اینجا محرم حریم شده‌ای وساکنان حرم ستر وعفاف ملکوت با تو همره وهم‌نشین وهم‌راز شده‌اند .

 دیگر حیات او وتو قرب است، همه عشق است، همه منظر است، همه دیدار است.

چرا که او تو را خواسته و در یک شب مبارک یک شب قدر رحیق نظر را در گلوی تو می‌فشارد و تو را شرح صدر می‌دهد و براث عباد الرحمن را بتو اهدا می‌کند و شیخی که مکتب نرفته سید کون می‌سازد.

پس از این مقدمه می‌پردازیم بما نحن فیه (یعنی موضوع زندگی‌نامه مرحوم میرزا محمد تهرانی) .

پس ازمدتی کنکاش به مدرکی دست یافتم که (آقابزرگ تهرانی) صاحب : دائرة المعارف بزرگ شیعه ‹‹ الذریعة إلی تصانیف الشیعة ›› آن را به‌رشته تحریر در آورده بنام ‹‹ هدیة الرازی إلی المجدد الشیرازی›› کتاب با تمام اختصار گویای مطالب بسیار ایت که زندگی میزرای بزرگ شیرازی را در نجف و سامراء در بر دارد و همه عالمان و طالبان معرفت را که در حوزه علمیة سامراء و در محضر میرزای شیرازی حاضر شده‌اند یاد می‌کند از جمله کسانی که در سن 10 سالگی از نجف به شهر سامراء مهاجرت کرده همین میرزا  محمد تهرانی است .

آقا بزرگ تهرانی با اختصار بسیار از میرزا محمد در این کتاب یاد می‌کند. ما در اینجا همان مختصر از ماجرای زندگی میرزا محمد را ازهمان کتاب ‹‹ هدیة الرازی›› عیناً می‌آوریم و پساز
آن دیده‌های عینی خود را که به‌مدت بیش از دو دهه با آن بزرگوار همراه بودیم ذکر خواهیم کرد.

آقابزرگ تهرانی در کتاب « هدایة الرازی » در باره میرزا محمد تهرانی می‌نویسد :

{( در شعبان سال 1281 هـ.ق در تهران در کوی پاچنار بدنیا آمد ، پدرش در سال 1287 هـ.ق چشم از دنیا فروبست و این سال همان سال قحطی عراق و سال زیارت ناصر الدین شاه قاجار از عتبات بوده.

میرزا محمد همراه بادائی خود بنام سید زین العابدین مشهور به سید آغا و مادرش در سال 1290 هـ.ق به نجف مشرف شد و در سال 1292 هـ.ق به‌همراه آن دو یعنی مادر و دائی خود به سامراء مهاجرت کرد. (این سال همان سالی است که میرزای بزرگ از نجف عازم سامراء شده و تا آخر یعنی سال 1312هـ.ق در همان شهر اقامت داشته است.)

از ماجراهای شگفت آنکه مادر میرزا محمد، ناظر خانه میرزا می‌شود او هم با مادر در خانه میرزا زندگی می‌کرده و بدین جهت در امان خود میرزا سال‌ها پرورش یافت .

میرزا محمد از 1300 هـ.ق تا زمان وفات میرزای شیرازی در درس مخصوص که میرزای بزرگ برای میرزا محمد و فرزندش میرزا علی آغا گذاشته بود شرکت می‌کرد. پس از مدتی حاج میرزا محمد پسر دیگرمیرزای شیرازی وسید ابراهیم تهرانی نیز در این بحث شرکت کردند.

بعد از وفات میرزای شیرازی، میرزا محمد تهرانی از استاد ما میرزا محمد تقی شیرازی بهره گرفت وی علوم حدیث را از استاد دیگر ما علامه نوری آموخت او تا امروز درشهر سامراء ساکن است و به تألیف و تصنیف اشتغال دارد. وی با دختر دائی خود یعنی دختر سید آغای مذکور که در سال 1298 هـ.ق در شهر سامراء به‌دنیا آمده بود ازدواج کرد. )} :

این مختصر همانست که عیناً از کتاب هدیه الرازی در اینجا آورده شد و آنچه که از این پس قلمی می‌شود از خود اینجانب علی مشتاق عسکری فرزند آیت الله حاج شیخ ذبیح الله محلاتی و نوه دختری میرزا محمد تهرانی است که به‌مدت بیش از 25سال با آن بزرگوار همزیستی داشته است.

از کار و پیشه پدر میرزا محمد تهرانی اطلاع روشنی در دست نمی‌باشد، و گویا پدر به‌کار و پیشه سرگرم بوده است .

در اینجا این پرسش مطرح است که چرا وچگونه این خانواده عزم مهاجرت به‌عراق را کرده

و چگونه سر از خانة میرزای شیرازی در‌آورده است .

گمان می‌رود که سید زین العابدین تهرانی معروف به سید آغا که دائی میرزا محمد بوده پس از زعامت میرزای شیرازی عهده دار گرد آوری وجوهات در ایران بوده که پس از مهاجرت به نجف به‌همراه میرزای شیرازی (میرزای بزرگ) به سامراء رفته و خواهر همین سید زین العابدین مشهور به سید آغا مسئولیت خطیر مالی خانه میرزا را عهده دار می‌شود و از این به بعد این خانم (یعنی مادر میرزا محمد) را علویه ناضر می‌خوانند.

چنانچه گذشت میرزا محمد تهرانی در خانه میرزای شیرازی نشو و نما می‌کند و از سن 9 سالگی تا عنفوان جوانی ناظر همه رویدادهایی است که در زیر لوای زعامت بزرگ و خطیر میرزای شیرازی بر شیعیان به‌وقوع می‌پیوسته است

سرنوشت کودک نه ساله که دست تقدیر او را در سن هفت سالگی یتیم کرده است با زندگی معنوی و علمی و موج‌های اقیانوس بی‌کران معرفتی میرزای شیرازی گره می‌خورد و این همان الطاف غیبی است که خداوند قرعه فال نظر بخشی رابنام اواز کتاب من حیث لایحتسب بیرون آورده و او را سزاوار عباد الرحمانی می‌سازد.

وی در سن نوجوانی در درس مخصوص میرزای شیرازی شرکت می‌کند و از درخت تنومند و پر ثمرة حکمت و معرفت آن بزرگوار خوشه‌ها می‌چیند.

میرزا محمد در این زمان طلبه ایست فاضل که تاج شرافت و شاگردی مردی را بر تارک دارد که عالم تشیع و اسلام بدو مفتخر است و نفود کلام او جهان را تسخیر کرده است.

از آنجا که این یادداشت‌ها شرح مختصری از زندگانی میرزا محمد تهرانی است از ذکر وقایع دوران میرزای بزرگ در شهر سامراء چشم پوشیده‌ایم علاقمندان به کتاب هدیه الرازی نوشته آقابزرگ تهرانی رجوع نمایند.

میرزا محمد تهرانی در خانه میرزای بزرگ و در عنایت مادر خود علویه ناظر زندگی را سپری می‌کند، وی در این دوران شناور اقیانوس حوزه‌های درس اعلام بزرگ و نام آور کسانی است که گردا گرد شمع فروزان میرزای بزرگ حلقه زده و به‌درس و بحث سرگرم بوده‌اند.

ماه رمضان سال 1312 هـ.ق از راه می‌رسد و این همان سالی است که دست قضا ستاره درخشانی را از بلندی آسمان علم و معرفت و فقاهت شیعه می‌گیرد و میرزای بزرگ ما در شب 24 رمضان این سال دیده از جهان فرو می‌بندد وجهان تشیع را یتیم می‌سازد.

پس از انتقال بدن مقدس میرزای بزرگ به نجف حوزة علمی سامراء سرگرم کار خود است و شاگردان مبرز میرزا از جمله میرزا محمد تقی شیرازی و سید حسن صدر حوزه خروشان سامراء را اداره می‌کنند.

میرزا محمد تهرانی چنانکه گفته شد پس از مرگ میرزای شیرازی در درس میرزا محمد تقی شیرازی شرکت می‌کند و از این استاد بزرگوار بهره می‌گیرد و از سوئی دیگر مباحث حدیث را نزد استاد دیگرش علامه نوری فرا می‌گیرد.

در این زمان دوران افول حوزه علمی سامراء فرا می‌رسد و اندک اندک بزرگان و سرشناسان حوزه که در محضر میرزای شیرازی به فراگیری علوم سرگرم بودند شهر سامراء را ترک می‌کنند، از جمله سلسله جنبان حوزه میرزا محمد تقی شیرازی سامراء را ترک گفته و به‌کربلای معلا رفته و در آنجا ساکن می‌شود و نیز یکی دیگر از مبرزترین اعلام حوزه درس سامراء یعنی سید حسن صدر پس از مرگ استادش بمدت دو سال سرپرستی حوزه را بعهده داشته و پس از آن به‌شهر کاظمین نقل مکان کرده و دوره زعامت خود را در آن شهر سپری می‌نماید.

از این پس حوزه علمیة سامراء به‌عهده میرزا محمد تهرانی واگذار می‌گردد.

این مرد بزرگوار که گویا با امامانش امام هادی و امام عسکری عهد بسته بود که آن‌‌ها را تنها نگذارد همه سختی‌ها را در یک شهر سنی نشین بدوش می‌کشد و چراغ حوزه شیعه را در شهر سامراء روشن نگه می‌دارد.

زمانه می‌گذرد و میرزامحمد تهرانی که از نظر زعامت در میان مردم شهر و طلاب علوم دینیه موقعیتی ممتاز پیدا کرده است خانه او مرجع طالبان علم و اساتید حوزه علمی سامراء و نیز شیوخ قبائل سنی و بزرگان شهر بوده است.

میرزا محمد تهرانی در امر برپاداشتن مراسم مذهبی و اقامه شعائر دینی در تمام سال وسواس بسیار به‌خرج می‌داده به‌خصوص عزاداری عاشورای حسینی که این مراسم در حسینیه میرزای شیرازی بر پا می‌داشته و خود شخصاً در تمامی این مراسم شرکت می‌کرده است .

یگر مراسمی که آن بزرگوار بدان اهمیت می‌داده روضه خوانی روزهای هر جمعه در خانه خود بوده است که صبح هر جمعه در بیرونی خانه خود بر پا می‌شده است و مداحان و خطبا به ادای مراسم می‌پرداختند.

از آنجاکه شهر سامراء شهری سنی نشین بوده و شیعیان اقلیت شهر را تشکیل می‌داده‌اند میرزا محمد تهرانی که در میان بزرگان قبائل سینی موقعیت در خور احترام داشته، خانه او مرکز حل و فصل بسیاری از اختلافات مردم شهر بوده است و این همان سیاستی بوده که میرزا محمد تهرانی از سیاست میرزای بزرگ در برخورد با سران سنی مذهب شهر به‌ارث برده بود.

 

کتاب و کتابخانه

میرزا محمد تهرانی در کارگرد آوری کتاب و تأسیس کتابخانه‌ای جامع و پر بار تلاش بسیار کرده است که حاصل آن تأسیس کتابخانه در منزل خود وی بوده، از سوی دیگر چون فصل الخطاب کار علمی او حدیث بوده در گردآوری مجامیع حدیث تلاش بسیار می‌کرده .

کتابخانه مراجعین بسیار داشته و مؤلفین و محققین و طلاب علوم دینی از این کتابخانه بهره بسیار می‌برده‌اند و درهمین کتابخانه بوده که میرزا محمد تهرانی که کارگرد آوری حدیث را دنبال می‌کرده سالیان دراز در همین کتابخانه دست به‌کار بزرگ در امر حدیث زده که آن را مستدرک البحار نامیده که این مجموعه به سرنوشتی دردناک دچارگردیده است . 

  

دامادهای میرزا محمد تهرانی

از آنجا که این مرد بزرگ در دامان حوزه علم و معرفت پرورش یافته برای گرد آوری اصحاب معرفت مصمم می‌گردد که دختران خود را به‌ازدواج روحانیون و افراد برجسته حوزوی دربیارود.

لازم به‌ذکر است که حاصل ازدواج میرزا محمد تهرانی با صبیة دائی خود سه پسر و چهار دختر بوده است و وی که حرص بسیار در گرد آوری عالمان و محققین گرد خود داشته در این راه به‌توفیق بزرگی دست می‌یابد و به‌مرور زمان هر چهار دختر خود را به‌ازدواج مدرسین و بزرگان حوزه در‌ می‌آورد.

 

از جمله دختر بزرگ خود را نخست به‌ازدواج عالمی بزرگوار سید محمد اسماعیل شیخ الاسلام که این بزرگوار پدر مجاهد و علامه سترک حضرت علامه سید مرتضی عسکری پرچمدار و مدافع مکتب تشیع درزمان حاضر است که این بزرگوار در زمان نوشتن این یادداشتها حیات دارد و جهان تشیع از نوشته‌ها و تألیفات بسیار این بزرگوار بهره‌مند می‌باشند.

لازم به‌ذکر است که پس از مرگ پدر علامه عسکری مادر وی بابزرگواری دیگر  آیت الله میرزا حبیب الله اشتهاردی ازدواج کرده است و این میرزاحبیب الله که در سامراء سکونت گزیده یکی از مدرسین سرشناس حوزه علمی سامراء بوده است .

 

میرزا محمد تهرانی دختر دیگر خود را که مادر این حقیر می‌باشد به ‌ازدواج حاج شیخ ذبیح الله محلاتی در می‌آورد و این شیخ زبیح الله محلاتی همان کسی است که پس از مهاجرت از محلات به نجف اشرف بمدت 12 سال در نزد اساتید بزرگ تلمذ کرده و از حوزه‌های پر بار درس نجف بهره‌ها برده و همانگونه که خود محلاتی در خاطرات خود می‌نویسد که پس از 12 سال ماندن در نجف و سرگرم درس و حوزه بودن هوای زیارت سامراء کرده و سفری بدان شهر می‌کند. حاج شیخ محلاتی که حرفه خطابه و منبر را پیشه کرده و تا این زمان نیز مجرد بسر برده مورد توجه میرزا محمد قرار می‌گیرد و با یکی از دختران میرزا محمد عقد ازدواج می بندد و سرنوشت او با شهر سامراء گره می‌خورد وی مجاور شهر سامراء می‌شود «برای آگاهی از زندگینامه مرحوم حاج شیخ محلاتی پدر اینجانب به زندگی‌نامه او که به‌قلم خود آن مرحوم گرد آمده و در همین نسب نامه تهیه گردید مراجعه شود، از جمله فهرست تألیفات فراوان مرحوم محلاتی که به زبان عربی و فارسی است در همانجا ارائه شده اسد» .  

میرزا محمد تهرانی دختر سوم خود را به ازدواج سیدی بزرگوار آیت الله سید محمد رضا موسوی شوشتری (میرسالاری )در می‌آورد که این عالم فرهیخته یکی از مدرسین حوزه علمیه سامراء بوده و تا پایان عمر در مدرسه بزرگ میرزای شیرازی بتدریس اشتغال داشته.  

میرزا محمد تهرانی دختر چهارم خود را نیز به ازدواج حجت الاسلام سید محمد حسین سیدی ملقب به ناشر الاسلام در می‌آورد .

حجت الإسلام سیدی در نشر مکتب أهل بیت علیهم السلام سفرهای متعددی به کشور های آفریقایی و آسیا نموده است .

 

فرزندان ذکور میرزا محمد تهرانی

فرزندان ذکور میرزا محمد تهرانی چنانکه یاد گردید سه نفر بوده‌اند، نخستین آنها میرزا نجم الدین بوده که عمری را در تحقیق و تألیف گذرانده و تألیفات وی که به زبان عربی است در دسترس قرار دارد و بخشی از کتاب‌‌های نامبرده به زبان فارسی برگردانده شده است .         

دومین فرزند ذکور میرزا محمد تهرانی میرزا ابوالحسن از مدرسین حوزه سامراء بوده است. این میرزا ابوالحسن در سالهای آخر عمر به تهران مهاجرت کرده و سالها امامت جماعت مسجد ابو تراب در شمیران را عهده دار بوده است . 

پسر سوم میرزا محمد به کار تجارت پرداخته و خدمات خیریه پدر را عهده دار بوده، نامبرده در برنامه تعمیرات و بازسازی مرقد امام‌زاده سید محمد سالهای متمادی به تلاش و کوشش سرگرم و در این امر دستیار و کمک پدر بوده است. این میرزا مهدی با صبیه آقا بزرگ تهرانی صاحب« الذریعه » ازدواج کرده و اب الزوجه این حقیر می‌باشد.   

 

موضوع بازسازی عتبه مقدسه سامراء و سـاختن بارگاه امام زاده سـید محمد

میرزا محمد تهرانی در راه باسازی و فراهم آوردن وسائل آسایش زوار حرم امام هادی و امام عسکری (ع) تلاش فراوان بکار می‌برده .

از جمله کارهای برجسته میرزا محمد تهرانی توجه به بازسازی زیارتگاه امام زاده سید محمد فرزند امام هادی (ع) بوده است .

بارگاه این امام زاده در 24 کیلومتری شهر سامراء واقع شده و مجاور شهر بلد قرار دارد. این امام زاده مورد توجه بسیارشیعیان عراق می‌باشد .

 

میرزا محمد تهرانی بازسازی مرقد این امام زاده را وجه همت خویش قرارداد و با یک برنامه کوتاه مدت و دراز مدت به بازسازی و توسعه صحن و حرم و گنبد و گل‌دسته‌های این امام‌زاده همت فراوان بکار برد و وسائل آسایش زوار این امام زاده را از لحاظ مسکن، آب شرب، برق و دیگر مسائل مورد توجه فراهم آورد.

تا آنجا که بیاد دارم میرزا محمد تهرانی سالی یکی دو بار پیاده به زیارت امام‌زاده سید محمد می‌رفت که من خود در یکی از این سفرها پیاده به‌همراه آن بزرگواربه‌زیارت امام‌زاده مشرف شدم.

 

نوشتن حدیث و مستدرک بحار الانوار

 

میرزا محمد تهرانی در کتابخانه خود تعکف و دست بکاری بزرگ می‌‌زند، نامبرده اقدام بگرد آوری حدیث می‌نماید و این مجموعه را « مستدرک بحار » می‌نامد وی سالها سرگرم نوشتن و فراهم آوردن این مجموعه گرانقدر بوده است .

از آنجا که میرزا محمد تهرانی کتابخانه خود را وقف استانه مقدسه امام هشتم امام رضا (ع) نموده است و وصیت او چنان بوده که


:: بازدید از این مطلب : 551
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : سیدکاظم مطلوبی (میرسالاری)
چهار شنبه 22 / 2

جشن میلاد امام اول شیعیان درحرم امامزاده میرسالار(ع) برگزار می‌شوداز کلیه علاقمندان

جهت شرکت دراین مراسم معنوی دعوت به عمل می اید

.زمان :سه شنبه همزمان با نماز مغرب وعشا

سخنران:حجت الاسلام محمودی اصل امام جمعه دیشموک


:: بازدید از این مطلب : 622
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : سیدکاظم مطلوبی (میرسالاری)
چهار شنبه 22 / 2

آغاز ایام البیض؛
اعمال شب و روز 13 رجب/ ذکری که ثوابش معادل روزه ماه رجب است
خبرگزاری مهر- گروه دین و اندیشه: علاوه بر اینکه در روایات، اعمالی در باب بهره‌مندی از فضیلت ماه رجب وارد شده است؛ حتی برای کسانی که قادر به روزه داری این ماه نیستند، اذکاری از ائمه معصومین(ع) سفارش شده است تا همه دلسوختگان و مشتاقان بتوانند با انجام کوچکترین عمل از ثواب و فضیلت روزه این ماه مبارک بهره مند گردند.

ماه رجب و ماه‌هاى شعبان و رمضان، از ماه‌هاى بسیار پرفضیلت هستند و از تعبیرات بعضى از روایات اين‌گونه برمى‌آید که ماه رجب در میان این سه ماه، امتیاز خاصى دارد؛ تا آنجا که ماه رجب «ماه خدا» نامیده شده و ماه شعبان «ماه پیامبر» و ماه مبارک رمضان «ماه امت».

یکی از اعمالی که در ماه رجب بسیار بر آن تأکید شده است؛ روزه است. چنانکه رسول خدا (ص) فرمود: هر کس یک روز از این ماه را روزه بگیرد، خشنودى عظیم خدا را به دست آورده است، خشم الهى از او دور مى‌شود و درهاى جهنم به روى او بسته خواهد شد. و نیز در روایات آمده است که هر کس سه روز از این ماه را که پنجشنبه و جمعه و شنبه باشد روزه بگیرد، فضیلت بسیار دارد و همچنین در سایر ماه‌هاى حرام.

در روایتى از رسول خدا (ص) آمده است: هر گاه کسى نتواند در این ماه روزه بگیرد، هر روز صد مرتبه این تسبیحات را بخواند، تا ثواب روزه آن را دریابد: «سُبْحانَ اللهِ الْجَلیلِ، سُبْحانَ مَنْ لا یَنْبَغِى التَّسْبیحُ اِلاَّ لَهُ، سُبْحانَ الاَْعَزِّ الاَْکْرَمِ، سُبْحانَ مَنْ لَبِسَ الْعِزَّةَ وَهُوَ لَهُ اَهْلٌ .

همچنين رسول خدا (ص) فرموده‌اند: هر کس در ماه رجب صد مرتبه بگوید «أَسْتَغْفِرُ اللّهَ الَّذِی لا إلهَ إِلاّ هُوَ، وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ» و در پایان صدقه‌اى بدهد، خداوند کارش را به رحمت و مغفرت پایان دهد و هر کس 400 مرتبه آن را بگوید فضیلت شهیدان را دارد. همچنین ايشان فرمودند: کسى که در ماه رجب هزار مرتبه «لا اِلهَ اِلاَّ اللّه» بگوید، خداوند براى او حسنات فراوانى مى‌نویسد.

در روایتى آمده است: «هر کس در ماه رجب، در وقت صبح، 70 مرتبه و شبانگاه نیز 70 مرتبه بگوید اَسْتَغْفِرُ اللّهَ وَ أَتُوبُ اِلَیْهِ و پس از آن، دستها را بلند کند و بگوید أَللّهُمَّ اغْفِرْ لی وَ تُبْ عَلَىَّ اگر در همان ماه رجب بمیرد، خداوند از او راضى خواهد بود...».در طول این ماه هزار مرتبه بگوید «اَسْتَغْفِرُ اللّهَ ذَاالْجَلالِ وَ الاْکْرامِ مِنْ جَمیعِ الذُّنُوبِ وَالاْثامِ» تا خداوند رحمان وى را بیامرزد.

«سیّد بن طاووس» در «اقبال» فضیلت فراوانى براى خواندن سوره «قل هو الله احد» در ماه رجب نقل کرده است. از جمله از رسول خدا (ص) روایت کرده است كه هر کس با نیت پاک در ماه رجب، 10 هزار مرتبه سوره «قل هو الله احد» را بخواند، وارد عرصه قیامت شود در حالى که از گناه پاک باشد مانند روزى که از مادر متولد شده است و 70 فرشته به استقبال او مى‌آیند و به وى بشارت بهشت را مى‌دهند.

اعمال شب سیزدهم

مستحبّ است در هريك از ماه رجب وشعبان و رمضان آنكه در شب سيزدهم دو ركعت نماز بگذارند درهر ركعت حمد يك مرتبه و يس و تَبارَكَ المُلْكُ و توحيد بخوانند.در شب چهاردهم چهار ركعت به دو سلام به همين كيفيّت . درشب پانزدهم شش ركعت به سه سلام به همين كيفيّت است.

از حضرت صادق(ع) مرويست كه هر كه چنين كند جميع فضيلت اين سه ماه را دريابد و جميع گناهانش غير از شرك آمرزيده شود.امام صادق (ع) فرمود: «خداوند به این امت سه ماه ارزشمند عطا کرد که به امت هاى قبل نداده بود و آن ماهها، رجب، شعبان و ماه رمضان است و سه شب نیز به این امت عنایت کرد که به امت هاى پیشین نداده بود و آن شب هاى سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم ماه است و همچنین سه سوره (بافضیلت و پرمحتوا) به این امت عطا کرد که به امّت هاى سابق نداده بود و آن سوره هاى «یس»، «مُلک» و «توحید» است، از این رو هر کس که میان این سه فضیلت جمع کند، میان بهترین عطاهاى این امّت جمع کرده است».

از امام (ع) سوال شد: «چگونه مى توان میان آنها جمع کرد؟» فرمود: «در لیالى بیض (سه شب مزبور) در این سه ماه نماز بخواند. به این نحو که «در شب سیزدهم، دو رکعت نماز بگذارد و در هر رکعتى پس از سوره «حمد» این سه سوره (یس، ملک و توحید) را بخواند، و در شب چهاردهم، چهار رکعت نماز بگزارد (هر دو رکعت به یک سلام) و در هر رکعتى «حمد» و «یس» و «ملک» و «توحید» را بخواند و در شب پانزدهم، شش رکعت نماز بگذارد (هر دو رکعت به یک سلام) و همان سوره ها را در هر رکعت بخواند». امام (ع) در فضیلت این نمازها فرمود: «هر کس چنین کند فضیلت این سه ماه را به دست آورده و خداوند همه گناهانش را ـ جز شرک ـ مى آمرزد».

 اعمال روز سیزدهم ماه

روز سیزدهم ماه رجب مصادف با ولادت امیرالمؤمنین على (ع) است و اولین روز از ایام البیض است. در اين روز بنا بر مشهور بعد از سى سال از عام الفيل ولادت با سعادت حضرت امير المؤ منين(ع) در ميان كعبه مُعَظَّمه واقع شده است. روزه گرفتن در این روز، و دو روز بعد، ثواب فراوانى دارد و هر کس که بخواهد عمل «امّ داوود» را بجا آورد باید این سه روز را روزه بگیرد.


:: بازدید از این مطلب : 711
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : سیدکاظم مطلوبی (میرسالاری)
چهار شنبه 22 / 2

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                


:: بازدید از این مطلب : 578
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : سیدکاظم مطلوبی (میرسالاری)
چهار شنبه 22 / 2

 

سوال – من نوزده سال دارم و پدرم نماز نمی خواند و وقتی صبح ها او را برای نماز صدا می زنم خودش را به خواب می زند یا با من دعوا می کند. من نمی دانم چکار کنم . من احساس می کنم که سایه ی مال حرام بر زندگی ما افتاده است . راهنمایی بفرمایید.

پاسخ – من با استفاده از قرآن جواب این سوال را می دهم . قرآن همه داستان ها را برای ما تعریف کرده است و گفته که حتی در خانه ی اهل، فرزند نااهل دیده می شود. حضرت نوح پیامبر بود ولی فرزندش نااهل شد. فرعون نااهل بود ولی همسرش خوب بود. این نمونه های قرآنی به ما می گوید که محیط به ما فشار می آورد ولی ما را مجبور نمی کند. مثلا سرما به ما فشار می آورد که سرما بخوریم ولی ما مجبور نیستیم که سرما بخوریم و با لباس از خودمان محافظت می کنیم. روایت داریم : کسی که در بین افراد غافل، یاد خدا می کند مثل درخت سبزی در کویر است. در قرآن داریم: اگر راه شما درست است، شما راه خودتان را بروید حتی اگر همه راه اشتباه بروند. این پدر چطور ساعت ها با همه حرف می زند ولی با خدایی که این زبان را به او داده صحبت نمی کند؟ شما که خدا را قبول دارید و نسبت به نماز کاهل هستید آیا دل تان آرام می گیرد که نماز نخوانید؟ این پدرو مادرها باید فکر کنند که آیا به خدا نیاز دارند یا خیر ؟ چرا پسر شما باید بسوزد و گریه کند تا شما نماز بخوانید. گاهی داریم که دختر می خواهد تقوا داشته باشد ولی پدر و مادر جلوی او را می گیرند. در قرآن داریم که به پدر و مادر احسان کن ولی اگر پدر و مادر راه اشتباه را می روند، فرزند نباید از آنها اطاعت کند. احسان یعنی محبت کردن و این با اطاعت فرق می کند. اگر پدر و مادر امر به منکر کنند فرزند نباید از آنها اطاعت کند. این فرزند از اولیاء خداست و در این خانه ی تاریک ،چراغ روشنی است و خدا کار او را جبران خواهد کرد.

سوال – من پسری هجده ساله هستم و همیشه نمازم را به جماعت می خوانم و سعی می کنم که از محرمات دوری کنم ولی مدتی است که با دختری رابطه دارم که به او علاقه دارم .تمام حرف های ما از احساس به دور است و ما با پیامک همدیگر را امر به معروف می کنیم مثلا برای نماز صبح همدیگر را بیدار می کنیم. ما نمی توانیم از هم دور باشیم .ما باید چکار کنیم ؟

پاسخ- من به این آقا پسر توصیه می کنم که از خیر امر به معروف بگذرد. گاهی شیطان به سراغ انسان می آید. فردی بچه های سیّد را می بوسید و به او می گفتند که اینکار حرام است ولی او می گفت که این بچه ی سیّد و اولاد پیامبر است و این کار ثواب دارد. بعد بچه ی کچلی را آوردند که او ببوسد، او گفت : آیا من باید همه ی ثواب ها را ببرم؟ اگر شما می خواهید امر به معروف کنید چرا به فرد دیگری پیامک نمی زنید که برای نماز صبح بیدار بشود ؟ این کار شیطان است که گناه را توجیه می کند. شیطان تجربه ی زیادی دارد. در قرآن داریم که شیطان اعمال بد شما را زیبا نشان می دهد.

سوال – من علاقه ای به پوشیدن چادر ندارم ولی پدرم مرا مجبور به پوشیدن چادر می کند. اگر دین اسلام اجباری است من این دین را نمی خواهم، در نتیجه تصمیم گرفته ام که دیگر نماز نخوانم و واجبات دین را انجام ندهم .راهنمایی بفرمایید.

پاسخ – ما انسانها هیچی نیستیم .حضرت علی(ع) به فرد متکبری گفت که در اول نطفه هستی و در آخر مردار و الان هم حمال نجاست هستی .قرآن می فرماید : اگرهمه ی شما کافر بشوید در من اثری ندارد. اگر همه ی مردم پشت به خورشید خانه بسازند از ارزش نور خورشید کم نمی شود و اگر همه مردم رو به خورشید خانه بسازند بازهم اثری در ارزش نور خورشید ندارد. چادر حجاب برتر است .اگر شما از چادر به مانتو بروید، فرزند شما از مانتو به بد حجابی و نوه ی شما از بدحجابی به بی حجابی می رود و این سیر طبیعی است .گناهان قدم به قدم است. اگر شیطان بخواهد فردی را مشروب خوار بکند اول نمی گوید که شراب بخور، اول می گوید که به مسجد نرو بعد عمامه ات را بردار بعد تا چند سال دیگر روی من کار می کند تا مرا مشروب خوار کند. در قرآن داریم که خانمها طوری بیرون نیایید که کسانی که بیمار هستند چشم شان به آنها بیفتد. یعنی در قرآن اسم مانتو یا چادر نیامده است. ممکن است که فردی چادر سرش باشد ولی پوشیده نباشد. در اسلام مهم تحریک نکردن است .کسانی که امید به ازدواج ندارند می توانند حجابشان کمتر باشد. اصل حجاب این است که جامعه باید سالم باشد. در دانشگاه هر چیزی که ذهن دانشجو را منحرف کند ظلم دینی است. مثلا آقا در حال درس خواندن است و خانمی با بدترین لباس از کنار او رد می شود و حواس او را پرت می کند. این آقا نمی تواند خوب درس بخواند .پیامبر می خواستند نماز بخوانند و پارچه ای جلویشان بود که گل رویش بود، پیامبر فرمود که این پارچه حواس من را پرت می کند. حواس پیامبر با گل پارچه پرت می شود ولی حواس دانشجو با بودن دو دختر بدحجاب در کنارش پرت نمی شود؟ اگر بی حجابی حلال هم باشد و مشکلی هم نداشته باشد، باز هم باید در دانشگاه حجاب رعایت بشود. راننده اگر چشم چران باشد تصادف می کند چون تمرکزش را از دست می دهد . در درس خواندن تمرکز مهم است .دختر بچه را باید از کوچکی به حجاب عادت داد تا در نُه سالگی بتواند حجاب را بپذیرد .ما باید بچه را تربیت کنیم که حکم خدا را بپذیرد.

سوال – صفحه ی 96 قرآن کریم را توضیح بفرمایید.

پاسخ – در این صفحه خدا می فرماید: خدا چیزی به شما یاد داد که اگر پیامبر نبود راهی برای دست یابی شما به این علم نبود . بعضی از علوم را فقط باید انبیاء به ما بگویند. انبیاء باید چیزهایی را به ما یاد بدهند که به عقل ما نمی رسد. انسان نمی تواند راهی به عالم ملکوت و قیامت داشته باشد. ما از غیب خبر نداریم و قرآن به ما خبرهای غیبی می دهد. علم مخصوص خداست و جرقه هایی از آن را به انبیاء عنایت می کند.

سوال – شوهر من نماز خوان بود ولی الان دو سال است که نماز نمی خواند و می گوید که به من می گویند که همسرت گفته که من شوهرم را نماز خوان کرده ام. در صورتی که این طورنبوده است . راهنمایی بفرمایید.

پیامبر- بعضی ها می فهمند که عملی حق است ولی می گوید که اگر من به آن عمل کنم، می گویند که ما به او گفتیم و این باعث کسر شان من می شود. این آقا متکبر است .خدا از لقمان قصه نقل می کند در حالیکه می تواند از زبان خودش نقل کند. به فرض که خانم شما این حرف را زده است، این اشکالی ندارد .کلاغ معلم فرزندان آدم شد که بتوانند مرده را خاک کنند، آیا اشکال دارد که کلاغ معلم شود ؟ هدهد به سلیمان گفت که من چیزی می دانم که تو نمی دانی .سلیمان گفت که بگو و او داستان ملکه سبا را تعریف کرد. سلیمان روی حرف او اقدام کرد. اشکالی ندارد که انسان بگوید :مادرم یا همسرم نماز را به من یاد داد.
یکی از مسئولین مملکتی و از چهره های محبوب می گفتند که داشتم شعری می خواندم که الهی جسم و جانم خسته گشته، در رحمت به رویم بسته گشته . فرد بیسوادی گفت که اگر خسته هستی چند ساعتی بخواب و در رحمت خدا هیچ وقت به روی کسی بسته نیست ، با شیندین این حرفها از فرد بیسواد خجالت کشیدم. بعضی از خانمها به شوهرهایشان می گویند که از قدم من وضع مالی ات خوب شد و آقا قبول نمی کند ، درست این است که آقا بگوید: الحمدلله که وضع مالی ام خوب شده است. خدا می داند که چه کسی قدم دارد .یک بچه ی از تربت حیدریه به امام خمینی نامه نوشت که من یک بچه ی دبستانی هستم و می خواستم به شما پند بدهم ولی خجالت کشیدم .امام این نامه را می خواند و می گوید که شاید من عیبی دارم که نه خودم و نه شما فهمیده اید ولی این بچه تربت حیدریه فهمیده است .ما نیاز به پند دادیم .اگر شما مشورت کنید و کاری را انجام بدهید، کسی به شما حسودی نخواهد کرد زیرا دیگران هم در آن کار شما سهیم هستند. هیچ پدری نسبت به پسرش حسودی نمی کند زیرا می گوید که هر چه هم ترقی کند ،این پسر من است. من طلبه بودم و در مجمعی پیر مردی گفت که آقای بروجردی بارها از من استفاده کرد ولی من از ایشان استفاده نکردم. این پیرمرد دلش به این خوش بود. ما باید حرف حق را از همه کس بپذیریم. روایت داریم که از دیوانه ها هم یاد بگیرید. بعضی از دیوانه ها فیلسوف هستند. گاهی در پشت ماشین ها کلمه های حکمت آمیزی می نویسند. من از دیوانه ای یاد گرفتم که صحبت های عمومی اثرش کمتر از صحبت های خصوصی است .این آقا رشد و سعادت خودش را از دست می دهد بخاطر یک حرف .در قرآن داریم :مورچه ای به مورچه ها گفت که سلیمان و لشکرش شما را زیر پا له می کنند و آنها بی شعورهستند. سلیمان خندید و گفت :خدا را شکر که من زبان مورچه ها را هم می فهمم. باید تلخی هارا کنار شیرینی ها گذاشت .گاهی نرده جلوی دره افتادن را می گیرد حتی اگر انسان به نرده ها بخورد. این ها بخاطر تکبر است. اگر آب تمیز باشد اسب روی آن پا نمی گذارد ولی اگر آب گِل بشود اسب در آب راه می رود. انسان نباید برای یاد گرفتن تکبر داشته باشد . ما باید روی نفس مان پا بگذاریم .


:: بازدید از این مطلب : 544
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : سیدکاظم مطلوبی (میرسالاری)
سه شنبه 21 / 2

سه حیوانی که زمان مرگشان را می‌دانند

تحقیقات نشان می‌دهد مرگ آگاهی در بعضی از حیوانات وجود دارد و با مطالعه دقیق رفتار آنها

می‌توان نتیجه گرفت که لحظات پایان عمر حیوانات برای خودشان و اطرافیانشان قابل‌درک است.

شامپانزه‌ها
شامپانزه‌ها شبیه‌ترین موجودات به انسان به لحاظ تکاملی هستند و خصوصیات فیزیکی و روان‌شناختی

مشابه زیادی با انسان‌ها دارند. زیست‌شناسانی که مدت‌ها محل زندگی شامپانزه‌ها در باغ‌وحش اسکاتلند

را زیر نظر گرفتند برای مثال به مرگ شامپانزه ماده پنجا‌ه سال‌های در سال ۲۰۰۸ اشاره می‌کنند.
در آخرین ساعات زندگی این شامپانزه، همه اعضای گروه روی سکوی نزدیک او جمع شده و آرام پوست او

را نوازش می‌کردند. پس از مرگ این شامپانزه ماده، همه از او دور شدند و تنها دختر او تمام شب را کنار

مادرش باقی ماند. نکته جالب دیگر این که حتی پس از چند روز و عادی شدن رفتار شامپانزه‌ها، آنها تا چند

روز روی سکویی که شامپانزه پیر آخرین ساعات زندگی‌اش را روی آن گذراند، جست‌وخیز نمی‌کردند.

فیل
تحقیقات زیادی اثبات می‌کند که فیل‌ها نسبت به مرگ آگاهند و در لحظات مرگ با یکدیگر مهربان‌تر می‌شوند

و نه تنها خویشاوندان درجه اول بلکه بقیه فیل‌ها نیز نسبت به فیلی که لحظات آخر زندگی را می‌گذراند، توجه ویژه دارند

و با حالتی حاکی از ترحم تلاش می‌کنند نیازهای او را رفع کنند. برای نمونه فیلی که در حال مرگ بود، پنج خانواده از

فیل‌های دیگر به حالت پرستاری به فیل در حال مرگ سر می‌زدند و به او برای زنده ماندن کمک می‌کردند.

قو
قوها جزو پرندگان زیبا و خارق‌العاده هستند. در افسانه‌های قدیمی آمده که قوی گنگ در طول عمر هیچ صدایی

تولید نمی‌کند و تنها در نزدیکی لحظات مرگ، به گوشه‌ای دنج پناه برده و آوازی زیبا به عنوان اختتامیه عمر خود

می‌خواند که با اتمام آواز جانش را از دست می‌دهد. هنوز کسی به درستی نمی‌داند که آیا قوها واقعا آخرین ل

حظه‌های زندگی خود را تشخیص می‌دهند یا خیر اما افسانه‌ها و تعاریف نمادین در مورد این جانداران زیبا همچنان

در فرهنگ‌های مختلف پابرجاست.


:: بازدید از این مطلب : 630
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : سیدکاظم مطلوبی (میرسالاری)
دو شنبه 20 / 2

 نسخه چاپيارسال به دوستان

مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در جهاد کشاورزی بهمئی:
مردم بهمئی مانند همیشه در پرداخت زکات پیشگام باشند

مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در جهاد کشاورزی بهمئی گفت: امیدوارم مردم بهمئی مانند سال‌های گذشته در پرداخت زکات در استان پیشگام باشند.

خبرگزاری فارس: مردم بهمئی مانند همیشه در پرداخت زکات پیشگام باشند

 

به گزارش خبرگزاری فارس از بهمئی، حجت‌الاسلام سید عبدالرضا موسوی‌منش صبح امروز در جمع خبرنگاران این شهرستان اظهار کرد: یکی از واجبات فراموش شده در جامعه اسلامی زکات است.

مسئول نمایندگی ولی ‌فقیه در جهاد کشاورزی شهرستان بهمئی با اشاره به اینکه نماز و زکات مشترکات همه ادیان الهی است، گفت: به عنوان مثال حضرت عیسی (ع) وقتی در گهواره سخن می‌گفت می‌فرمود نماز به پا دارید و زکات بدهید.

موسوی‌منش افزود: از مجموع آیات و روایات‌های اسلامی بر می‌آید که بر پایی نماز و ادای زکات نشانه حکومت صالحان است.

وی گفت: کلمه زکات 32بار در قرآن در کنار نماز آورده شده که این نیز اهمیت بحث زکات را می‌رساند و اساس پرداخت زکات نشانه ایمان به خدا و روز قیامت و راه پذیرش توبه و آمرزش گناهان است.

موسوی‌منش ادامه داد: پیامبر (ص) به امام علی (ع) می‌فرماید علامت و نشانه مؤمنان و شیعیان سه مورد است، نخست نماز دوم روزه و سوم زکات است.

وی فواید و آثار ادای زکات را عنوان کرد و گفت: پرداخت زکات باعث برکت رزق، بیمه مال، تقرب به خدا، باز شدن گره‌های زندگی، اجابت دعا و زندگی شیرین را جزء آثار فردی زکات دانست.

مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در جهاد کشاورزی شهرستان بهمئی نیز به فواید اجتماعی زکات پرداخت و افزود: دفع بلا از جامعه، فقرزدایی، ایجاد اشتغال و تربیت نسل پاک را در پی خواهد داشت.

موسوی‌منش تصریح کرد: با توجه به اینکه امسال در شهرستان بهمئی بارش نزولات الهی خوب بوده و وضعیت محصول کشاورزی در شهرستان ما نسبت به گذشته پررونق شده است و امسال امیدواریم که پرداخت و جمع‌آوری زکات نسبت به سال گذشته  افزایش چشم‌گیری داشته باشد.

وی متذکر شد: از همه مردم مؤمن و خداجوی بهمئی می‌خواهیم که تبلیغ در بحث زکات فراموش نشود گرچه اداره منابع طبیعی، امور عشایر بهمئی، اداره تعاون، جهاد کشاورزی و کمیته امداد بهمئی در راستای تحقق بخشیدن به این فریضه قدم‌های مطلوبی برداشته شده است اما باز همت همه مسئولان را در این زمینه می‌طلبد که همکاری لازم را داشته باشند.

مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در جهاد کشاورزی شهرستان بهمئی در پایان گفت: در سال گذشته در دو ماه که فصل برداشت بود 57 میلیون تومان زکات جمع‌آوری شد که امید است با توجه به سهمی که استان مشخص کرده با همت مردم این میزان به دو برابر برسد.


:: بازدید از این مطلب : 585
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : سیدکاظم مطلوبی (میرسالاری)
دو شنبه 13 / 2

 

تولد امام دهم شيعيان حضرت امام علی النقی (ع ) را نيمه ذيحجه سال 212 هجری قمری نوشته اند . پدر آن حضرت ، امام محمد تقی جوادالائمه (ع ) و مادرش سمانه از زنان درست کردار پاکدامنی بود. نام آن حضرت - علی - کنيه آن امام همام " ابوالحسن " و لقبهای مشهور آن حضرت " هادي " و " نقي " بود . حضرت امام هادی (ع ) پس از پدر بزرگوارش در سن 8 سالگی به مقام امامت رسيد و دوران امامتش 33 سال بود .

شهادت امام هادی (ع )
امام دهم ، حضرت هادی (ع ) در سال 254هجری به وسيله زهر به شهادت رسيد . در سامرا در خانه ای که تنها فقط فرزندش امام حسن عسکری بر بالين او بود . معتمد عباسی امام دهم را مسموم کرد . از اين سال امام حسن عسکری پيشوای حق شد و بار تعهد امامت را بر دوش گرفت . و در همان خانه ای که در آن بيست سال زندانی و تحت نظر بود ، سرانجام به خاک سپرده شد
 .


:: بازدید از این مطلب : 660
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : سیدکاظم مطلوبی (میرسالاری)
یک شنبه 12 / 2

 بسم الله الرحمن الرحیم


دعای ماه رجب

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ 
به نام خداى بخشاينده مهربان 

يا مَنْ اَرْجُوهُ لِكُلِّ خَيْرٍ وَ آمَنُ سَخَطَهُ
اى كه براى هر خيرى به او اميد دارم و از خشمش 

عِنْدَ كُلِّ شَرٍّ يا مَنْ يُعْطِى الْكَثيرَ بِالْقَليلِ يا مَنْ يُعْطى مَنْ سَئَلَهُ يا
در هر شرى ايمنى جويم اى كه مى دهد (عطاى ) بسيار در برابر (طاعت )

اندك اى كه عطا كنى به هركه از تو خواهد اى

مَنْ يُعْطى مَنْ لَمْ يَسْئَلْهُ وَمَنْ لَمْ يَعْرِفْهُ تَحَنُّناً مِنْهُ وَرَحْمَةً اَعْطِنى
كه عطا كنى به كسى كه از تو نخواهد و نه تو را بشناسد از روى نعمت بخشى

و مهرورزى عطا كن به من

بِمَسْئَلَتى اِيّاكَ جَميعَ خَيْرِ الدُّنْيا وَجَميعَ خَيْرِ الاْخِرَةِ وَاصْرِفْ عَنّى
به خاطر درخواستى كه از تو كردم همه خوبى دنيا و همه خوبى و خير آخرت را

و بگردان از من

بِمَسْئَلَتى اِيّاكَ جَميعَ شَرِّ الدُّنْيا وَشَرِّ الاْخِرَةِ فَاِنَّهُ غَيْرُ مَنْقُوصٍ ما اَعْطَيْتَ 
به خاطر همان درخواستى كه از تو كردم همه شر دنيا و شر آخرت را زيرا آنچه تو

دهى چيزى كم ندارد (يا كم نيايد) و

وَ زِِدْنى مِنْ فَضْلِكَ يا كَريمُ 
بيفزا بر من از فضلت اى بزرگوار 

يا ذَاالْجَلالِ وَالاِْكْرامِ يا ذَاالنَّعْماَّءِ
اى صاحب جلالت و بزرگوارى اى صاحب نعمت

وَالْجُودِ يا ذَاالْمَنِّ وَالطَّوْلِ حَرِّمْ شَيْبَتى عَلَى النّار.ِ
و جود اى صاحب بخشش و عطا، حرام كن محاسنم را بر آتش دوزخ.

التماس دعا



:: بازدید از این مطلب : 558
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : سیدکاظم مطلوبی (میرسالاری)
سه شنبه 7 / 2

 تنگ ریز

 
 

تنگ ریز روستایی است واقع در شمال میمند فارس که از شمال به کوه سپیدار از جنوب به میمند از مشرق به روستای گنک و از مغرب به روستای شبانکاره محدود می شود. این روستا دارای حدود هشتاد خانوار و چهارصد و پنجاه نفر جمعیت می باشد. شغل غالب مردم این روستا کشاورزی و دامپروری است. محصولات عمده این روستا عبارتند از گندم، جو، انگور، انجیر، بادام کوهی(الوک)، پسته کوهی(بنه)، زودی، جاشیر، روغن حیوانی، کشک، دوغ و.. این روستا هم اکنون دارای تمامی امکانات رفاهی ( آب، برق، گاز، تلفن، اینترنت، مدرسه، جاده آسفالت) می باشد

.اول نامـــــــه به نام پاک یــــــــزدان عزیز

کز وجودش گشته چون گلشن خزان تنگ ریز

قریه ی مشهور زیبایی ست در دامـــــانِ کوه

جنت فـــــردوس را مـــاند مکانِ تنگ ریز

بر زبانِ خاص و عام فارس بسیار آشناست

شهـــــرتِ دیرینه ی نام آورانِ تنگ ریز

قله ی کوهِ سپیدار از دماوند افضل است

چون نشان دارد زِ عهدِ باستان تنگ ریز

گلشن سرسبز و باغستان برف اندازِ کوه

جای بلبل، کبک دارد بوستانِ تنگ ریز

سرکشیده بر فلک مانندِ طوبی در بهشت

سروهای سبز قمری آشیانِ تنگ ریز

از مصلی و عبیر آمیز و رکن آباد، به

چشمه هایِ آب شیرین و روان تنگ ریز

زحمت بی جا مکش، درس دبستانی مخوان

کسب بنما معرفت از عارفانِ تنگ ریز

این شنیدستی نکو رویند حورانِ بهشت؟

چون کنیزانند نزدِ گلرخانِ تنگ ریز

شعر زیبـای تو باعث می شود، سالارِ پیر

تا بماند جاودان، نام و نشان تنگ ریز!


:: بازدید از این مطلب : 1307
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : سیدکاظم مطلوبی (میرسالاری)
شنبه 4 / 2

همکارودوست گرامی جناب اقای گرشاسبی

موفقیت حضرتعالی وکسب رتبه اول در ازمون دکترا  ی برنامه ریزی درسی را به شما وجامعه فرهنگی تبریک می گوییم/


:: بازدید از این مطلب : 481
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : سیدکاظم مطلوبی (میرسالاری)
پنج شنبه 2 / 2

 


 
حاکمیت نگرش عیرتوسعه­ ای و بعضاً ضد توسعه­ ای افراد تأثیر گذار استان موجب تشدید عقب ماندگی استان شده است / مدیریت جزیره ­ای واحدهای ملی (نفت، پتروشیمی، ذوب فلزات، ...) باعث شده بر خلاف انتظارات نظری و عملی، مضرّات ناشی از فعالیت این واحدها (آلودگی، ازدحام و ترافیک، تورم و ....) در استان رسوب کرده و امواج توسعه ­ای آن­ها به خارج از استان منتقل شود
خوزنیوز: دکتر سید مرتضی افقه، اقتصاددان خوزستانی و عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز بمناسبت سفر استانی رییس جمهور به خوزستانی نامه ای را خطاب به ایشان نوشته است که متن آن در زیر می آید:

جناب آقای دکتر روحانی ریاست محترم جمهور اسلامی ایران

با اهدا سلام و آرزوی توفیق روزافزون برای حضرتعالی و هیئت محترم دولت، ضمن  تقدیر از حسن انتخاب استان خوزستان به عنوان اولین مقصد استانی خود، نکاتی پیرامون شرایط اقتصادی اجتماعی خوزستان عرض نموده چکیده ای از متن "الگویی برای توسعه استان خوزستان" که در مهرماه در رسانه های ملی و استانی منتشر کردم را به استحضار می رسانم. امیدوارم این نوشتار کوتاه بینشی نو از زاویه ای دیگر در اختیار حضرتعالی قرار دهد.

1- مفهوم توسعه: از آنجا که بسیاری از صاحب نظران و تصمیم گیران در مباحث خود سخن از توسعه به میان می آورند بدون آنکه مفهوم آن بین همه یکسان باشد، لازم است در این نوشتار ابتدا مفهوم توسعه را بیان نمایم. بر اساس ادبیات موجود و بر خلاف برداشت سطحی بسیاری از تصمیم­گیران کشور، توسعه فرایندی نرم افزاری است نه سخت افزاری و به تغییر نگرش و دیدگاه افراد جامعه بستگی دارد نه سرمایه گذاری های کور با تمسک به درآمدهای ناشی از فروش نفت. به زبانی دیگر: توسعه فرایندی است که انسان توسعه نیافته را (انسان با بینش غیر توسعه­ای یا ضد توسعه­ای) به انسان توسعه یافته (انسانی با بینش توسعه یافته) ارتقاء می­دهد. انسان توسعه یافته منبع و مبدأ رشد و پیشرفت در همه ابعاد از جمله رشد اقتصادی است. برخی ویژگی های انسان توسعه یافته به قرار زیر است:

انسان توسعه یافته: برای حیات مادی اهمیت قائل است، به انسان به دلیل انسان بودنش احترام می گذارد، به توانایی رشد او تا بی نهایت اعتقاد دارد، منبع این رشد را عقل می داند. تنها سرمایه و ثروت موجود در عالم را بشر می داند و تنها ثروت بی بدیل انسان را عقل او میداند، سرمایه هایی غیر از عقل (منابع طبیعی مثل نفت و طلا و ...) را بالقوه میداند و وقتی به فعل در می آیند که از عقل استفاده شود، به کمیابی منابع اعتقاد دارد بنا براین تلاش می کند که این منابع را هدر ندهد (حفظ سرمایه ها و محیط زیست). بر این اساس بهره وری به شاخص مهمی در تفکر توسعه تبدیل می شود، ...

نتیجه آنکه توسعه فرایندی تربیتی است که نیاز به زمان دارد. لذا برای نیل به توسعه، پیش از آنکه سرمایه گذاری­ های فیزیکی و مالی با بهره گیری از درآمدهای حاصل از فروش نفت راهگشا باشند، سرمایه گذاری­ های فرهنگی، اجتماعی و مذهبی در جهت تغییر نگرش انسان­های با بینش توسعه نیافته به انسان های توسعه یافته (انسانی با تعریف فوق) زمینه ساز پیشرفت جامعه در همه ابعاد (توسعه) خواهد بود.

2- قابلیت ها و فرصت­های استان خوزستان:

اگر چه ویژگی­های منحصر به فرد استان خوزستان مکرر بیان شده اما مرور اهم آنها در این نوشتار نیز مفید خواهد بود. همانگونه که مستحضرید، استان خوزستان علاوه بر برخورداری از بیشترین ذخایر نفت و گاز کشور، از قابلیت های اقتصادی برجسته­ی دیگری نیز برخوردار است: دومین قطب صنایع ذوب فلزات در کشور است، دارای کشت و صنعت­های متعدد و عظیم نیشکر و صنایع جانبی است، سهم قابل توجهی از تولید انرژی کشور را داراست، تنها استانی است که از سه نوع مرز خشکی، مرز آبیِ رودخانه­ ای و مرز آبیِ دریائی برخوردار است و بنابراین نقش استراتژیک و مهمی در بازرگانی خارجی کشور ایفا می کند، 30 درصد آبهای کشور در این استان جاری است، دارای 7 سد عظیم است که نقش پر رنگی در تولید انرژی و محصولات کشاورزی ایفا می کند، ...

با این وصف، این حجم از قابلیت­های تأثیر در اقتصادی ملی باعث شده تا قابلیت های فرهنگی-اجتماعی استان در سایه قرار گیرد: وجود اقوام و فرهنگ­های متنوع، اصیل و تأثیر گذار در تاریخ کشور، برخورداری از تجارب بیش از یکصد سال حضور و فعالیت مدرنترین واحدهای نفتی جهان، برخورداری از ذخیره معنوی ناشی از 8 سال دفاع فداکارانه جوانان کشور در استان خوزستان، برخورداری از جوانانی پاک و پرانگیزه و علاقمند به پیشرفت و تعالی کشور، و ..... از جمله ثروت­های معنوی موجود در استان خوزستان است که بیش از ثروت های اقتصادیِ پیش گفته زمینه ساز تحول استان و کشور خواهند بود، اگر به خوبی مدیریت شوند.

3-  ضعف ها و تهدیدها:

بسیاری از مدیران و تصمیم گیران استان برای توجیه بی­تدبیری­های خود نکاتی همچون 8 سال جنگ، گرمای طاقت­ فرسا، دریافت ناعادلانه بودجه­های استانی، بی توجهی مسئولین مرکز به استان، انتخاب مسئولین غیربومی و ..... را دلیل عقب ماندگی استان عنوان می کنند، اما این نگرش سطحی به مسئله باعث شده است تا موانع اصلی و ریشه­ای توسعه استان پنهان بمانند. برخی از این موانع به شرح زیر است:

1-  بینش بسیاری از ساکنین و به خصوص نخبگان (روشنفکران، دانشگاهیان، روحانیون، ...) استان غیر توسعه ­ای است؛

2- در اغلب سال­های پس از جنگ مسئولینی ضعیف یا بسیار ضعیف در همه سطوح استان مدیریت کرده­اند؛

3- همین مدیران نیزدر اغلب دوره ­ها بسیار بی ثبات بوده و تغییر مکرر آنها موجب اخلال در برنامه های توسعه ­ای شده است؛

4- نگاه اغلب استانداران و مدیران و تأثیر گذاران استان غیر توسعه­ ای بوده است؛

5- به دلایل مختلف، واحدهای ملی که بالقوه می توانستند عامل پیشرفت استان باشند، به مانعی برای آن تبدیل شده اند؛

6- نگاه رانتی و کام جویانه به مسئولیت ها و تشدید آن به دلیل بافت قومی در استان، باعث شده است که نخبگان استان به جای توجه به شایستگی­ های نامزدهای مدیریت، به قومیت آنها توجه کرده و این وضعیت در بسیاری موارد به کشمکش و اتلاف انرژی و زمان برای تعیین مسئولین اصلی استان تبدیل شده است. نتیجه آنکه مسئولین تصمیم ­گیر ذیربط، کمتر به انتخاب اصلح تن داده ­اند. به نظر می رسد دلیل این کشمکش آن است که در ذهن بسیاری از افراد، مسئولیت­ ها و موقعیت­ های اجرایی، امتیاز و رانت تلقی می شوند نه مسئولیت (به این معنی که افراد در مقابل عملکرد خود مورد سؤال قرار گیرند).

پیشنهاداتی برای توسعه و رفع عقب ماندگی استان:

1-  به دلیل جایگاه بسیار ویژه خوزستان در کشور، مدیریت استان در همه سطوح نیاز به انتخاب افرادی با تجربه موفق (نه صرفاً دارای تجربه) در سطوح ملی و البته توسعه یافته (بومی یا غیر­بومی) دارد. شواهد نشان میدهد که دولت­ها در طول دهه­ های گذشته (بلکه از زمان کشف نفت تا کنون)، واحدهای ملی و بزرگ موجود در استان را به صورت جزایر جداگانه از استان از طریق مدیران پرتجربه، قوی و موفق کنترل و مدیریت می­ کنند. جدا کردن واحدهای ملی از مدیریت استان باعث کم­اهمیت شدن انتخاب مدیران استانی شده است. لذا طی دو دهه گذشته بسیاری از مدیران استان از بین افراد ضعیف یا بسیار ضعیف انتخاب شده ­اند. نتیجه آنکه استان خوزستان علیرغم قابلیت ­های بی­ نظیر فوق­ الذکر، در تناقضی عجیب، به لحاظ شاخص­ های اجتماعی و اقتصادی در سطح استان­های محروم کشور قرار گرفته است. با این توصیفات، در صورتی که عزمی جدی توأم با تدبیر برای رفع عقب­ ماندگی خوزستان وجود داشته باشد، پیش از آنکه به فکر افزایش بودجه­های استان باشید، به فکر انتخاب مدیرانی باشید که توسعه خواه (با تعریف فوق)، پرانگیزه، صاحب فکر و اندیشه، متخصص و با اعتماد به نفس باشید. چنین مدیرانی آنگاه قادر خواهند بود بودجه های دریافتی را به نحو بهینه صرف رشد و پیشرفت استان نمایند. هرگونه انتخابی غیر از آنچه بیان شد باعث می شود همچون دهه­های گذشته سرمایه­های انسانی و طبیعی استان تلف شده، عقب ماندگی تداوم یابد و زمینه بروز مخاطرات اجتماعی سیاسی فراهم گردد.

2-  مدیریت جزیره ­ای واحدهای ملی (نفت، پتروشیمی، ذوب فلزات، ...) باعث شده بر خلاف انتظارات نظری و عملی، مضرّات ناشی از فعالیت این واحدها (آلودگی، ازدحام و ترافیک، تورم و ....) در استان رسوب کرده و امواج توسعه ­ای آن­ها (به قول فرانسوا پرو مبتکر نظریه قطب توسعه) به خارج از استان منتقل شود. با بهره گیری از مدیرانی با ویژگی فوق، زمینه سازگار شدن منافع ملی و محلی این واحدها در سطح استان فراهم می­گردد.

3- استان خوزستان (همچون کل کشور) از دو بخش کاملاً متمایز سنتی و مدرن در همه ابعاد اقتصادی و اجتماعی تشکیل شده است. لذا برای رفع عقب ماندگی هر بخش، برنامه­ای مجزا و متناسب با ویژگی­ها و ساختارهای همان بخش ضروری است. ارائه و اجرای طرحهای کور و سطحی و یکسان با هدف رفع عقب ماندگی که تاکنون توسط بسیاری از مدیران و یا پیگیری برخی نمایندگان صورت گرفته نه تنها مشکل چندانی از عقب ماندگی استان را برطرف ننموده، بلکه در بسیاری موارد شرایط را وخیم تر کرده است. به عنوان نمونه، تأسیس واحدهای مدرنی مثل پتروشیمی یا صنایع فولاد با هدف کاهش بیکاری در شهرهای کوچک و محروم که درصد قابل توجهی از متقاضیان کار آن­ها فاقد تخصص و تحصیلات عالی و متوسطه­اند و در بسیاری موارد بی سواداند نه تنها مشکل بیکاران آن شهرها را حل نکرده است بلکه به مهاجرت­ها و مشکلات اجتماعی ناشی از آن کمک کرده است.

4- تجربه بیش از صد سال حضور وسیع شرکت نفت و واحدهای جانبی آن و نیز حدود 40 سال واحدهای عظیم ملی در استان ثابت کرده است که عمده دلیل عقب ماندگی، نبود یا کمبود سرمایه و سرمایه گذاری نبوده بلکه عدم بهره ­برداری مناسب از این حجم سرمایه گذاری ­ها به دلیل حاکمیت دیدگاه­ های غیرتوسعه ­ای یا حتی ضد توسعه ­ای در بسیاری از نخبگان و تأثیرگذاران (روشنفکران، متخصصین، روحانیون...) بوده است. به عبارت دیگر، حاکمیت نگرش غیرتوسعه­ ای و بعضاً ضد توسعه­ ای افراد تأثیر گذار استان موجب تشدید عقب ماندگی استان شده است.

5- در نهایت، برای رفع غالب مشکلات اقتصادی استان و کشور (بیکاری، تورم، رشد کم یا منفی اقتصادی، توزیع درآمد ...) تولید باید اولویت اول برنامه تمام مدیران باشد. در استان خوزستان و در نگاه مدیران ذیربط، نه تنها تولید دارای اولویت بالایی نیست بلکه زیر فشارهای ناشی از ناکارایی بخش دولتی (به خصوص سازمان­های مالیات و عوارض بگیر)، بخش خصوصی تولید کننده استان به شدت نحیف و در بسیاری موارد تعطیل یا نیمه تعطیل شده ­اند (این البته جدای مشکلات کلی تولید ظرف یکی دو سال اخیر به دلیل اجرای نا مناسب هدفمندی یارانه­ ها می باشد). رفع این مشکل با انتصاب مدیرانی توسعه خواه که تولید در اولویت اول برنامه هایشان قرار دارد خواهد صورت خواهد گرفت.

در خاتمه امیدوارم اولین دیدار استانی­ تان برکات فراوانی برای کشور و استان خوزستان داشته باشد

:: بازدید از این مطلب : 630
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : سیدکاظم مطلوبی (میرسالاری)
پنج شنبه 2 / 2

 


 گویند مردی بود منافق اما زنی داشت مومن و متدین. این زن تمام کارهایش را با "بسم الله" آغاز می کرد...

در شأن و منزلت بسم الله همین بس که به فرموده امیرالمومنین امام علی بن ابیطالب سلام الله علیه، اسرار کلام خداوند در قرآن است و اسرار قرآن در سوره فاتحه و اسرار فاتحه در "بسم الله الرحمن الرحیم" نهفته است.
 گویند مردی بود منافق اما زنی داشت مومن و متدین.
این زن تمام کارهایش را با "بسم الله" آغاز می کرد. شوهرش از توسل جستن او به این نام مبارک بسیار غضبناک می شد و سعی می کرد که او را از این عادت منصرف کند.
روزی کیسه ای پر از طلا به زن داد تا آن را به عنوان امانت نکه دارد زن آن را گرفت و با گفتن " بسم الله الرحمن الرحیم" در پارچه ای پیچید و با " بسم الله " آن را در گوشه ای از خانه پنهان کرد، شوهرش مخفیانه آن طلا را دزدید و به دریا انداخت تا همسرش را محکوم و خجالت زده کند و "بسم الله" را بی ارزش جلوه دهد.
وی بعد از این کار به مغازه خود رفت. در بین روز صیادی دو ماهی را برای فروش آورد آن مرد ماهی ها را خرید و به منزل فرستاد تا زنش آن را برای نهار آماده سازد.
زن وقتی شکم یکی از آن دو ماهی را پاره کرد دید همان کیسه طلا که پنهان کرده بود درون شکم یکی از ماهی هاست آن را برداشت و با گفتن "بسم الله" در مکان اول خود گذاشت. شوهر به خانه برگشت و کیسه زر را طلب کرد. زن مومنه فورا با گفتن "بسم الله" از جای برخاست و کیسه زر را آورد شوهرش خیلی تعجب کرد و سجده شکر الهی را به جا آورد و از جمله مومنین و متقین گردید.


:: بازدید از این مطلب : 603
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.
درباره ما
این وبلاگ برای معرفی طایفه سادات صحیح النسب میرسالاری طراحی گردید .در این وبلاگ اداب ورسوم ،مطالب تاریخی،معرفی شخصیت هاو...........می پردازیم
منو اصلی
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
نظر سنجی

نظر شمادرباره هیئت امنای امامزاده میرسالار(ع)

پیوندهای روزانه